Манастир Жича

Насловна » Задужбине » Жича

Царска лавра манастир света Жича


Осам векова манастир Жича стоји на уздигнутом платоу, као на пиједесталу, подсећајући нас на славну историју наших предака, пре свега њених оснивача Стефана Првовенчаног и Светог Саве. Од свог настанка до данашњих дана Жича је делила судбину свога народа. Својим вековним уздизањем и страдањем писала је славне и трагичне странице наше историје. Тако велика и славна у свести српског народа, постала је свето место нашег постојања, непресушне снаге и вечите инспирације.

 Манастир Жича

Манастир Жича

У прелепој долини Ибра и Рашке, недалеко од данашњег града Краљева, налази се манастир Жича. Место на којем је подигнут овај манастир, у оквиру средњевековне српске државе, одабрано је под утицајем крупних државно-политичких и привредних услова. Чвршће организационо повезивање територија које је Немања само нешто раније припојио Рашкој и непосредна експлоатација плодних подручја која су тада дата на коришћење и управљање Цркви, спадају свакако међу основне.

Жича је основана са недвосмисленом намером да буде седиште Архиепископије где ће се крунисати краљеви и постављати архиепископи Српске Православне Цркве. Архиепископија је требало да буде подједнако удаљена од византијског Цариграда и латинског Рима. Осим тога, међу великим српским манастирима Жича се тада налазила најудаљеније од евентуалне опасности која је долазила са југоистока од крсташког латинског царства или од Бугарске.

Природа у којој лежи Жича није само лепа, већ је и богата. Економски разлози да се ту оснује Архиепископија нису били мање пресудни од разлога безбедности. Већ само име Жича говори о крају који је богат житом.

 Манастир Жича

Манастир Жича

 Манастир Жича

Манастир Жича

Изградња манастира

Тачно време грађења Жиче није забележено у изворима, па је утврђено посредним путем на основу података које доносе Доментијан и Теодосије, биографи Светог Саве. Они бележе да је грађење Спасовог дома започео Стефан Немањић још као велики жупан, у доба када је његов млађи брат био старешина Студенице. Сава је, по речима Теодосијевим, надгледао зидање Спасовог храма. На основу тих података закључује се да је Жича подигнута у раздобљу од 1206. до Савиног одласка у Хиландар, 1217. године.

Изградња новог седишта српског Архиепископа трајала је доста дуго. Радови су убрзани после 1219. године када је, захваљујући Светоме Сави, добијена самосталност Српске Православне Цркве и Жича постала седиште српске Архиепископије. Наиме, као архимандрит Студенице, Свети Сава је 1219. кренуо у Никеју, тадашњу престоницу Васељенског Патријарха. Патријарх Манојло Сарантен Харитопул и цар Теодор I Ласкарис додељују архимандриту Сави Акт о аутокефалности Српске Цркве, хиротонишући га на Цвети 1219. године за првог српског архиепископа.

Међу првим пословима које је Сава урадио по повратку из Никеје било је довршење Жиче. Он се, већ првих дана по доласку, договарао са својим братом Стефаном шта треба "за завршетак Свете велике Архиепископије, коју од почетка зачеше са великом љубављу".

У Жичи је већ 1220. године архиепископ Сава хиротонисао осморицу епископа.

 Свети Сава

Свети Сава

 Улазна кула

Улазна кула

" ... Одређеног дана сви се сабраше у Жичи Архиепископији, а празник је тада био Христа Спаса и Бога нашега. Када се сва црква испунила, Сава одржа беседу о значају дана, затим је свима објаснио потребу јерархијског реда у држави и у Цркви. Сава, служећи са свим Епископима и игуманима и са многим свештеницима Свету и божанствену Литургију, у време када треба освећивати узе венац одређеног брата свог, Великог жупана Стефана, к себи и благословив га молитвама и мољењем Богу препаса га и украси багреницом и бисером и венча чесну главу његову венцем и помазав га миром, назва га у Богу самодрживим Краљем Српским.

Благочестиви краљ се неисказаном радошћу радовао. Не ради венца краљевског, не ради скупоцене багренице, јер размишљаше да су и они са многим лепотама овога света трошни и да пропадају, него што је сабрано толико мноштво са свих страна и што су видели како је његова црква красна. О том се радоваше, јер он беше ктитор те божанствене цркве и својим многим безбројним даривањем беше је украсио".

Тако Теодосије описује крунисање краља Стефана 1221. године.

После 1219. у Жичи је успостављена спона двеју власти у земљи - краљевске и архиепископске, њихов склад и јединство, узајамност и дуговечност.

 Повеља краља Стефана Првовенчаног

Повеља краља Стефана Првовенчаног

 Улаз у цркву Светог Спаса

Улаз у цркву Светог Спаса

Оснивачка повеља

Најстарији историјски извори о Жичи су две повеље краља Стефана и његовог сина Радослава, из друге и треће деценије XIII века, преписане у XIV веку на зидове пролаза, испод куле на улазу у цркву.

У оснивачкој повељи поименично су наведени дарови и повластице које је Жичкој Епархији дао Првовенчани краљ са својим најстаријим сином, одређеним за његовог наследника. Краљ дарује Спасову цркву на првом месту реликвијама, затим фрескама и иконама, златним и сребрним сасудима, рипидама, покровима и завесама, богослужбеним одеждама, Еванђељима и књигама. Од тих икона и сасуда, од тканина и књига, које су морале чинити од Жиче једну од најбогатијих ризница у Србији, и може бити, на југоистоку Европе, већ одавно нема ни трага - оне су скоро све уништене.

Највећи део Жичке повеље садржи податке о даровима у земљишном имању. Првовенчани краљ је Жичи даровао 57 села и заселака, што значи више од хиљаду хектара земље и неколико хиљада људи који су обрађивали земљу или се бавили занатом. Главна група дарованих села налазила се у непосредној близини Жиче, у Хвосну, у Црној Гори. Занимљиво је да данас, после осам векова, од ових села 38 носи иста имена.

Уз плодну земљу у равници, Жича је оснивачком повељом добила и осам планина са 217 пастирских породица. Жичи су припадале као пасишта планине Жељин, Котленик, Слане пољане, Јаворје и Луковица.

Владари који су наследили Стефана Првовенчаног даривали су Архиепископију имањима на Косову и Дреници. Од средине XIII века, Архиепископ је располагао и тврђавом која је у случају опасности могла да штити архиепископске драгоцености и светиње, архиву и библиотеку. Био је то град Маглич, утврђен двор подигнут на двадесетак километара од Жиче. У њему се и данас виде остаци архиепископске палате и цркве Светог Ђорђа.

 Епископски конак

Епископски конак

 Улазна кула (детаљ)

Улазна кула (детаљ)

Страдање манастира

Црква нове Архиепископије, на којој се са толико напора, а пре свега љубави радило, није имала среће да остане нетакнута. Страдала је већ крајем XIII века. Тада је Манастир запаљен и опустошен. Вероватно је у питању био напад браће Дрмана и Куделина, господара Браничева, који су са Татарима и Куманима пустошили по Србији. Архиепископија је била пребачена у Пећ.

Опустошену Жичу обновио је Архиепископ Јевстатије II (1292. - 1309.), а највећи посао био је обнова и живописање Спасове цркве у Жичи. Међутим, Жича је била у толикој мери опустошена од страних пљачаша да више никада, ни после свих обнављања, није повратила првобитни сјај. И Јевстатијев наследник, Сава III (1309. - 1316.), заједно са краљем Милутином, обнавља највећи део живописа.

Све до 1459. живот манастира текао је нормално, а средином XVI века њени је монаси напуштају, спасавајући се у крајевима преко Саве. Године 1562. митрополит смедеревски Захарије затиче манастир пуст. За монахе он подиже келије, па је до краја XVIII века манастир био настањен.

Према једном списку манастира у Београдском пашалуку и околини, а који је могао настати између 1804. и 1805., Жича је убрајана међу запустеле манастире. Карађорђе је посетио 1806. године и тада је обећао да ће је обновити, што је и учинио подигавши келије од четири спрата. За време устанка (1804. - 1813.) жички монаси су учествовали у бојевима с Туцима, а након слома устанка Жича је поново страдала. Пола века стајала је разорена, када по одлуци Светог Синода из 1854. г. епископ шабачки Јоаникије Нешковић бива премештен на упражњену Епархију Жичку и почиње са радовима на обнови овог манастира. Све до 1928. то је био најопсежнији захват на њеној оправци.

 Спомен чесма патријарху Варнави

Спомен чесма патријарху Варнави (у позадини)

 Црква Светог Саве

Црква Светог Саве

Владика Николај

После Првог светског рата, 1919. године, владика Николај Велимировић је хиротонисан за епископа Жичког и то на седамстогодишњицу хиротоније Светога Саве за Архиепископа српског. Међутим, 1920. године је био премештен на Охридску Епархију, а 1934. године се вратио из Охрида на своју бившу епархију Жичку.

У то време, изградња у Жичи је трајала непрекидно.

Саграђени су: црква Светог Јована над улазном капијом, црква костурница, камени декорисани портали око улазних и унутрашњих врата велике цркве, агиазма, зграда "Спомен српској шајкачи", Спомен чесма патријарху Варнави, плави монашки конак, рибњак, велика звонара, владичански конак, Светосавска црква, трпезарија, црква на гробљу. Владика је ужурбано свакодневно бдио над изградњом Жиче, улагао у њу сваки свој динар и све друге прилоге и користио сваки минут и сваки час на писању књига и обиласку радова у изградњи.

Владика Николај је као епископ својим духовним вођством, својим учењем и проповедањем, својим књигама, својом бригом за свештенство и младе, својом дубоком заинтересованошћу за важне религијске покрете, својим етичким и интелектуалним генијем и имагинацијом, сједињеним са изузетним даром за писање на језику који је разумљив и најједноставнијим људима, извршио огроман утицај широм Југославије.

 Владика Николај

Владика Николај је припремао шири план, са намером да поред Жиче "српске приче" и Жиче "духовне ризнице", како ју је он називао, буде у њој створен духовни центар Српскога народа, одакле ће сијати српска духовност, и Жича бити уткана у све народне бити, јер она све види, све надахњује, свему даје духовни живот и смисао и о свему даје коначну реч. Она је народна традиција. У њу треба гледати, њу слушати. Она је вођа и почетак светосавског пута.

Таквог Епископа имала је Жича пред своје и општенародно страдање. Одмах на почетку Другог светског рата проглашен је за непожељног. После бројних малтретирања, Немци су га присилили да поднесе молбу Светом Архијерејском Синоду да буде ослобођен управљања Жичком Епархијом и да му се постави заменик.

На Петровдан, 29. јуна/12. јула 1941. епископ Жички Николај је пребачен у манастир Љубостињу, одакле је депортован у логор Дахау.

10. октобра 1941. Немци су бомбардовали Свету Жичу, а затим упалили оно што бомбама није било разрушено.

Бомбардовање Жиче био је најтежи удар епископу Николају, јер је он уложио велики труд око обнове Жиче пре рата. И тешко би преживео вест о страдању Жиче, да се ту није нашао један његов сродник, који га је утешио. Говорио му је: "Страдање Жиче је нешто нормално, јер Жича је увек страдала и дизала се са народом. Сва слава Манастира Жиче и јесте у њеном страдању са народом и за народ. Било би чудно да је Жича остала нетакнута у овом тешком страдању Српскога народа, заправо, Жича би изневерила себе и своју прошлост".

 Црква Светих Апостола

Црква Светих Апостола (почетак XIV века)

 Агиазма

Агиазма

Архитектура Жиче

Велика манастирска црква, посвећена Вазнесењу Господњем, припада тзв. рашкој градитељској школи. Жича представља већ потпуно сазрели архитектонски прототип који у типолошком погледу завршава серију споменика формирану од цркава Св. Николе, Ђурђевих Ступова и Студенице. Као таква, била је узор за грађење многих потоњих цркава и манастира у каснијим вековима.

 Архитектонски цртеж основе цркве Светог Спаса

Архитектонски цртеж основе цркве Светог Спаса

Црква Светог Спаса је једнобродна грађевина, монументалних димензија за своје доба, са олтарским простором усмереним према североистоку и са пространом припратом са пиргом на југозападној страни. Основа цркве има облик слободног крста. Дужина основе је 44 м, међу највећим у Србији средњег века. На западној страни је пространи нартекс, са крстастим ребрастим сводовима. На улазу се налази висока кула. Фасада је обојена у црвено, као манастири у Светој Гори.

Наос цркве је подељен на три травеја међусобно одвојена пиластрима. На пресеку источног травеја и трансепта подигнута је купола на пандантифима у облику неправилног круга (север-југ 5,58 м, а у правцу исток-запад 5,21 м). Купола је споља осмострана.

Спољашњи изглед цркве карактерише њено уздигнуто подужно тело засведено двосливним кровом. Оно је пресечено најдоминантнијим делом, куполом коју наглашавају масивно кубичасто постоље и високи тамбур са фризом слепих аркада под стрехом.

У западном делу цркве, убрзо после завршетка, срушен је зид између наоса и припрате. Сматра се да је то урађено због Стефановог крунисања да би се повећала сама унутрашњост храма.

На спрату је постојао простор, катихумена, од кога су сачувани неки делови. Из ње се излазило у капелу на спрату пирга, која се везује за боравак Светог Саве у Жичи. Архиепископ Данило тврди да је Сава ту имао своју катихумену одакле је и пратио службу свога наследника Арсенија, кроз прозор импозантних димензија који је уметнут између наоса и катихумене.

Бочне капеле, које се налазе уз припрату, личе на посебне грађевине. Оне су посвећене светитељима чија су имена славили ктитори. Северна капела посвећена је Светом Сави Освећеном из Јерусалима, по коме је млади Растко Немањић узео монашко име.

 Подужни пресек цркве Светог Спаса

Подужни пресек цркве Светог Спаса

Јужна капела посвећена је Светом Архиђакону Стефану. Обе су подигнуте са намером да буду надгробне цркве својих ктитора. Стицајем околности, Стефан Првовенчани је сахрањен у Студеници. Свети Сава је сахрањен у старој бугарској престоници Трнову, где је био у дипломатској мисији. Његове мошти је касније краљ Владислав пренео у манастир Милешеву. На крају их је Синан-паша спалио на Врачару при неуспелом покушају да уништи његов култ у народу, 1595. године.

 Црква Светог Спаса

Црква Светог Спаса

 Црква Светог Спаса

Црква Светог Спаса

Сликарство Жиче

Црква Светог Спаса је прошла кроз грозоте ратова, пожара и разарања сваке врсте, која су пуних седам и по векова пратила њену историју, па је право чудо што је њено сликарство и у тако скромном обиму до данас уопште очувано.

Унутршњост храма није, као некада, сва прекривена фрескама. Од целокупног њеног монументалног сликарства једва је остала петина, а од тога веома мало најстаријег, из двадесетих и тридесетих година XIII века - из доба њених првих ктитора, и то само у певницама и кули. Више је сачувано живописа у олтару, наосу, капелама и на улазу, обновљеног у првој половини XIV века. Све остале исликане просторије цркве потпуно су уништене.

Било је то сликарство изразите лепоте, невиђено до тада у Србији. Према Теодосијевој тврдњи, Свети Сава је 1219. године повео из Константиновог града византијске мраморнике и сликаре у намери да доврши Жичу. Осим тога, он уводи обавезу сигнирања, исписивања натписа и имена светитеља на српском језику. Овог обичаја строго су се придржавали, од времена осликавања Студенице па све до краја XIII века, поручиоци живописа средњевековне Србије.

 Распеће Христово

Распеће Христово (источни зид јужне певнице, 1220-1221.г.)

У зидном сликарству Жиче распознају се три хронолошко-стилске целине:

Прву чине фреске настале после стицања црквене независности, 1219. године. Аутори ових фресака били су цариградски мајстори и оне најављују монументални стил XIII века. Апостоли, Распеће и делови Скидања с крста сачувани су у северној и јужној певници, као и попрсја Арханђела у лунетама портала бочних параклиса. Као и код студеничког сликарства (ово му је сликарство најсродније), озбиљност и достојанственост, хеленистичка лепота ликова и ставова фигура, али хладан и таман колорит, представљају израз оне мистичке духовности, која је прихватила хеленистичке облике и захватила византијско православље.

Другу целину чине слабо очуване фреске у капели куле, настале почетком четврте деценије XIII века. Као дела мање талентованих провинцијских мајстора, ове фреске показују оданост сликарству тзв. касно-комнинског стила.

 Успење Богородице

Успење Богородице, детаљ (западни зид наоса, почетак XIV века)

Најзначајнију целину чине најмлађе фреске настале између 1309. и 1316. године, у време велике обнове после страдања од Кумана. Радили су их мајстори познате сликарске радионице краља Милутина. У тадашњој обнови сликари су, вероватно по диктатури наручилаца, поновили стари иконографски распоред, величину фигура и сцена светосавског сликарства, остављајући у певницама недирнут првобитни живопис. Неки од примера су: огромно Успење Богородице на западном зиду наоса, повеља Стефана Првовенчаног Жичи, његов и синовљев портрет и ликови Апостола Петра и Павла, изведени на зидовима пролаза испод куле звоника.

Циклус великих празника започиње композицијом Благовести, а завршава се великом сценом Успења Богородичиног, на западном зиду.

 

* * *

Не бој се, само веруј

 

" ... Придружите се и ви сви овом напору. Да би се зло отклонило, а добро зацарило. Нема никога међу вама који не може учинити нешто за спасење свога народа и човечанства. Ма и једна молитва дневно, и једна милостиња, и један уздах ка Ономе Који једино може спасти свет, све су то лепте које Он види и не одбацује. Срећа света зида се изнутра из сваке човечије душе. Мир у свету успоставља се обнављањем изнутра свакога ко зна за Бога и за душу.

Сви можете бити заслужни за срећу и мир рода људског. Учините, дакле, неки подвиг који вам наређује закон Христов. Да кад дођу срећнији и мирнији дани, сви можете рећи да сте и ви допринели томе својом лептом. И када се буде славила крајња победа добра над злом, победа Христа над паклом, да и ви будете учесници те победе, као Христови помоћници, сатрудници и сапобедници. Света Жича вас дочекује и испраћа са истим поздравом, који значи светлост, храброст, снагу, радост и утеху. А тај поздрав гласи: НЕ БОЈ СЕ, ЧЕДО, САМО ВЕРУЈ! "

Свети Владика Николај

 Христос Спаситељ

Христос Спаситељ

* * *

Жича кроз векове

Свети Владика Николај

... Помислите да се неко од нас претвори у дух један неумрли и бесмртни и да је још пре седамсто година стајао у овој светој Жичи и посматрао шта се ради с народом српским и шта бива са овим великим и славним светињама српским. Саборе, господу српску и српски народ - то би могао да види тај који би стајао на кубету и посматрао кроз векове судбину народа српског. Први сабор: освећење чудесне цркве какве није било на Балкану, осим можда само Аја Софије у Цариграду. Свети Сава није тада штедео нити блага свога, нити зноја свога само да постави једну светињу која би сама собом ћутке прослављала Господа Бога Творца и Сведржитеља, па је сазвао мајсторе из Солуна, из Цариграда, са острва и из Азије и сам послове надзиравао, да би све било савршено. И када је Жича била готова, она је као сунце засијала.

Тај дух невидљиви видео би даље како Жича цвати и расте исто онако како цвати и расте благостање српскога народа, како Жича постаје све утицајнија на српски народ и како народ српски постаје све утицајнији на Балкану и целом овом делу еврпског континента. Онда би видео како народ зида, попут Жиче, цркве на све стране и украшава целу земљу храмовима Божијим и пева у славу Божију, где народ, причешћен, постаје следбеник Божији, јер сви ми, у том смислу, треба да постанемо следбеници Божији ...

Ако гледамо како се народ српски развијао унутра и споља, видимо да Жича расте и духовно и морално и постаје административно средиште, јер одатле иде закон и управа над целом српском земљом. Одавде иде управа и над војном силом, до извесне мере и извесног времена. Јер, ово је било прво утврђење на ивици земље српске на северу.

 Манастир Жича

Манастир Жича

Па онда, тај дух који би посматрао, видео би како се поквари властела српска, како се завади и поче отимати о власт, господство и богатство и видео би онда како Жича немаде утицаја више него што је имала, како се Жича испразни, како у њу више не долазе врховна господа српска, него само српски прост народ, да се клања живом Богу и моли њему за спас народа српског.

Онда би видео како долази у том времену страшном и ровитом један кнез из друге династије, а не од Немањине, како то долази Лазар са својом супругом Милицом и синовима, да се овде моли Господу Богу и Светом Сави да спасе српски народ од турске најезде. Видео би онда како пропада царство српско и како настаје пропаст Жиче. Видео би како остаје Жича пуста, не само од господе српске него и од народа. Народ заплашен није смео долазити. Путеви око Жиче су пропали. Народ побегао у гору и склонио се у планину, а Жичу је гледао са висине планинске и плакао над Жичом и својом судбином.

Тада би онај, који је стајао на кубету Жиче, гледао како долазе пљачкаши који односе злато и сребро, које је остало од Немање, синова његових, од Милутина до Душана и Уроша, како све пљачкају и односе, како сиромаши Жича и сав народ српски. Народ у опанцима, народ са комадом проје, са сузама у очима, са погледом у небеса упртим, ћутљив. Таква јесте и Жича. Па би онда гледао како камен по камен пада из зидина Жиче, како змија по змија улази у покварене зидове Жиче, како трње и коров ничу и како свако узима имања Жиче. Видео би да и српски народ доживљује исту такву судбину.

Онда би видео шта бива доцније, како се сељак и поп, сељак неписмен, а поп полуписмен, дижу на устанак против Турака, долазе ноћу у Жичу и са сузама моле се прађеду духовном, Светом Сави, да се он моли Господу Богу да би опростио народу грехове. Видео би како сељак и поп устају, како народ добија победу за победом, како се ствара мала Србија и како у тој малој Србији већ почињу се бринути и мислити на Жичу, како долази зидар са малтером и почињу Жичу оправљати у време Кнеза Милоша и Михаила, и у време бесмртног владике Јање.

 Манастир Жича

Манастир Жича

Па би онда видео и најновије догађаје, како у Жичу долазе два краља, последњи Обреновић и први Карађорђевић, да обојица буду миропомазани у овој Жичи. Многи су тада чули први пут за Жичу и згранули се када су видели Жичу, какво име има, а какву немоћ Жича скрива.

Па би онда дошао до данашњег времена и видео би ово. Земља наша сва уједињена, народ наш сав сједињен и ослобођен. Држава порасла, народ порастао. Опорављена земља од рата, излечена, обогаћена, и сада долази ред на мајку Жичу. Тако ради и мајка код куће. Када су сва њена деца од ратне крви убрисала се и опрала и обукла се у нове хаљине, када је сву своју децу видела обучену и излечену и убрисану, онда и она, као мајка, као што и бива, последња почиње да се уређује, да се пере, да се чисти и одева, да би она засијала материнским лицем на збору својих синова и деце. То вам је историја Жиче до данашњега дана ...

 Манастир Жича

Манастир Жича

А Жича је, рекох, посвећена Христу Спаситељу. Музичари тврде да штогод је нека виолина старија, то лепше звуке одаје. Наша Жича стара је 720 година, и као нека стара харфа одаје чудесне мелодије што налазе одјека у души сваког Србина. То су мелодије векова наше историје, мелодије народног зидања и туђинског рушења, па мелодије борби, херојских борби за Крст и светитељских подвига, мелодије славе кроз победе и мелодије славе кроз славне поразе; па мелодије народног страдања и прибирања духовних сила, па мелодије мучеништва за правду и слободу; мелодије пастира који постају кнежеви и кнезова који постају Мученици и Свеци. Заиста нема краја ни броја мелодијама ове наше старе харфе, ове наше светосавске Жиче.

Заиста тешко је наћи сравњење Жичкој симфонији, састављеној од толиких мелодија бола и радости кроз све ове векове откад нас стари Немања са своја два света сина изведе на велико поприште историјске драме света. Од тада до данас судба народа одражавала се на судби Жиче, у срећи и несрећи, у разарању и обнављању. Благодарни смо Богу што живимо у периоду обнављања. Благодарни смо народу који свесрдно помаже обнављање Жиче ... Жича у наше време нема никаквих великих претензија. Њена савремена улога је јеванђелско-мисионарска. На источној капији нашег Манастира исписане су речи Христове: Не бој се, само веруј! То је срж жичке проповеди нашем поколењу и у наше дане.

 Манастир Жича

Манастир Жича

... Када чујете о Жичи, о крунисању првог краља српског, кога је крунисао Свети Сава, ви видите како је Свети Сава непрестано учио народ, а није га учио ништа плитко и привремено, него је учио науку Христову, учио га о ономе што је вечито.

Он је учио и догмама и истинама, јер наука о догмама и истинама јесте основ душе човечије у целом свету. Ко то не проучава и то заборавља, а све друго чита и учи, тај се може звати хришћанином, православним, Србином, али тај ће бити исто тако као непотребна хартија или материјал. Истина се мора знати, јер је истина основ живота човечијег. Када се истина зна, онда се зна и пут, онда човек зна и правду Божију, и којим путем треба да иде. Истина је огледана у Вјерују хришћанског православља. Зато видимо светог Саву да не говори о политици много, не говори ни о друштвеном животу, ни о дневним питањима онога времена, него једнако о Јеванђељу, о догмама, о великим истинама. Он свој народ спрема за нешто велико. Па ви знате, када се спрема грађевина висока од 20 до 30 спратова, тада се полаже дубок и јак темељ. И Свети Сава полаже дубок и јак темељ науке хришћанске, вере хришћанске и истине хришћанске ...

 Манастир Жича

 

* * *

Опсада цркве Светог Спаса

- одломак из романа Горана Петровића -

 Манастир Жича

Михаило Валтровић
детаљи слике
"Манастир Жича,
перспектива", (акварел)

 Манастир Жича

Михаило Валтровић
детаљи слике
"Манастир Жича"
(акварел)

... Дакле, пет година даље, одмах по благонарочитом божанственом празнику Христовог васкрсења, када би освећен за архиепископа српског, пред повратак у земљу отачаства, надомак размеђа марта и априла, последње ноћи у Никеји, Сави у сан ненадано дође родитељ његов, светопочивши монах Симеон. Седа брада и косе, некада моћног самодршца, милостивог великог жупана Стефана Немање, беху влажнe од дуга пута под звезданим искрама. Низ мокре ризе, на камени под Савине келије, капљу по капљу, сливао се сјај луне. Око босих ногу намерника - већ се намножило велико и мало зрневље. Беше посебно тиха битинијска ноћ, само се негде у даљини једва чуо разбој који од танких нити хука сове, раног трепера зрикаваца, тешког дисања земље, ромора воде и ретких људских гласова тка изглед времена.

- Оче, откуда? - прошапута затечени Сава, окрећући се у постељи. - Шта те гони да ме походиш странствујућег под сводом далеке Никеје? Зар ниси знао да сутра крећем теби, да на гробу твом студеничком озарен кажем како наша црква задоби самовласност?

- Добро знам, утехо душе моје, куда ходиш и шта при срцу носиш - одврати Симеон мирно, како и говоре они који су слова одавно пребрали од разметања. - Гласници твоји већ су ушироко разнели вест о великој победи. Већ и у вис звоне звона, живим звоном објављују твоје рукоположење. Али, ти сутра путујеш, а какав би отац био онај који сина отпушта без савета. Воде ће бити од извора до извора, у застругу имаш довољно соли, хлебови ће потрајати до Солуна, без речи правих, међутим, нога може да заблуди, а душа криво да одлута.

 Бранислав Јаблановић (1946-1986) - Жича

Бранислав Јаблановић (1946-1986) - "Жича"

Месец шкрину на небу. Обруч луне попусти. На земљу линуше нови зраци. Ветар Вијорог се шушњем сплете у гране дрвећа. Однекуд, отегнуто, и вук поче да се јавља. Зачуше се повици, звека опреме царских стражара. Биће да су некога затекли у пољима месечине. Далеки разбој доврши тишак шару, па гласније заштропта - све тврдо збијајући у тканицу времена.

- Чедо моје, ево шта спремих да при уму држиш - настави Симеон. - Тебе ће изјутра васељенски патријарх Манојло Сарантин даривати благословом, граматом, подукама, светим жезлом, достојним одеждама. И василеус византијски, кир Теодор Ласкарис, бранитељ Ромејског царства, неће желети да заостане, дариваће твоме роду допуштење да рудари месечину, а теби ће понудити четири мазге с пурпурним самарима. Приде, ова милосрдна двојица даваће и велико благо као товар мазгама. Питаће, желиш ли златне и сребрне сасуде, еванђеља окована и опточена драгим каменовима, златовезене покрове и завесе, разне друге небројене драгоцености. Ипак, сине мој љубљени, ти све ово одреци. Нека патријарх и цар понуђено приложе манастиру Хиландaру, цвету Свете Горе. Ти, светлости очију мoјих, искај четири никејска прозора. Упамти, моли патријарха и цара да ти дадну само четири прозора.

- Четири прозора?! За тако нешто мраморнике, највештије, доведох од Цариграда и грчких земаља! Родитељу, зашто сада из Никеје да довлачим прозоре, па још на пурпурним самарима?! - немирно се окрену Сава, умало му сан не преврну онамо где је јава.

- Никуда док не довршим - испречи се Симеон шапатом. - Не буди се, не чини ми труд залудним. Грешиш, прозор је вредан по виделу, не по ономе од чега је и колико умешно изрезано окно тога видела. За први прозор тражи онај на који слеће патријархова ластавица. За други и трећи моли да ти дадну она два у којима царице испраћају и сачекују своје господаре када у бој крећу и када се из боја враћају. А за четврти прозор тражи онај на коме се одмара двоглави орао самог василеуса. И још, Саво, како се у туђини од снова о отачаству тешко памте ини снови, ако заборавиш шта ти говорих, ти изјутра изађи на трг, нађи слепог човека који широко види, и од њега купи шта он у тами тка. Због овога сам долазио, а сада сневај како ти је воља.

Тако рече монах Симеон. Потом вас ишчезе. На поду, у келији само остадоше да се љескају тисуште расутих зрна месечине.

А сам Сава, уистину, те последње ноћи у Никеји, настави да сања. Знано је - у сновима су друмови нарочито богати правцима. Сањао је Сава манастир Филокал, где је намерио да се одмори на повратку ка рашкој земљи. И сањао је манастир Жичу, чију је цркву Св. Спаса намерио да заврши одмах по доласку. И сањао је Сава манастир Студеницу, где је после свега желео да се повуче, да у самоти подробно размисли о другим богоугодним делима. Можда је сањао још нешто, али сваки видик напослетку доспе у предео којим столују невиди.

 Манастир Жича

Михаило Валтровић, Панорамски приказ манастира Жиче, цртеж

... Када цркву распасаше од скела, Сава се запути у своју келију да осмотри кроз прозоре, добро памтећи завет остављен слепом старцу, помно пазећи да окна катихуменије не буду истовремено ни одшкринута, камоли сасвим отворена.

Кроз први прозор, онај на коме је боравила ластавица васељенског патријарха, Сава виде све како и јесте. Ластавичје гнездо, манастирско двориште, борове, храстове, трпезарију, мађерницу, келије братства, странопријемницу, малу цркву, стаје, ковачницу, оставе, торове, рибњак и пчелињак. Био је то прозор онога садањег.

Кроз други и трећи прозор, оне у којима су чекале византијске царице, Сава виде шта је било и шта ће бити. Кроз други је гледао догађаје прошле, како је Фридрих Барбароса триред целивао Стефана Немању и како су Латини заузели и опљачкали Константинопољ. Кроз трећи прозор Сава је гледао догађаје будуће, како један од његова рода ослепљује сина, други у тамницу затвара оца и како се над његовом земљом надвија мукли облак неверника.

Најзад, кроз четврти прозор, онај на коме се одмарао двоглави орао византијског цара, такође је Сава могао видети све како и јесте, али све како јесте не одмах испод, него испред, на неколико даљина. Тако је гледао, као да је ногама тамо, шта чине подвижници около Витлејема, колико је бродовља укотвљено у пристаништу Дубровника и шта је у вечерњем тањиру угарскога краља.

- Видици са спрата припрате цркве Св. Спаса не иду само на четири стране света, већ се пружају и у сва четири главна смера времена - говорио је Сава рукоположеном игуману манастира Жиче. - Када у одаји не боравим, желим да свакога дана осмотриш кроз један од прозора и спрам онога што затекнеш да одлучиш на добробит братства и нашег рода. Уздам се да видике нећете смрсити. У супротном, нека вам је Господ на помоћи, путеви су нам у чвор везани, раздрешити их неће моћи стото колено од овога места.

И пре него што ће кренути у Студеницу, да према сну у самоти подробно размисли о другим делима, богољубиви овај Сава још жичком игуману на чување даде ћивот са делом деснице св. Јована Крститеља и оно перце анђела, да га у бради држи као у каквом реликвијару. По милости Божијој архиепископ српски Сава, игуману још и остави подуку да службу може пратити кроз пети прозор. Онај прозор што се дозиђивањем припрате обрео између његове келије и унутрашњости Спасовог дома ...

___________________________

1. Монографија "Манастир Жичa" - припремило сестринство Манастира, 2004. год.
2. Каталог изложбе "Доба светлости", приређене поводом јубилеја "Осам векова манастира Жиче" (Народни музеј Краљево и Српска академија наука и уметности)
3. "Опсада цркве Светог Спаса" - Горан Петровић

 

Галерија фотографија

Манастир Жича   Манастир Жича   Манастир Жича   Манастир Жича   Манастир Жича    Манастир Жича   Манастир Жича   Манастир Жича   Манастир Жича   Манастир Жича   Манастир Жича   Манастир Жича   Манастир Жича   Манастир Жича   Манастир Жича   Манастир Жича   Манастир Жича   Манастир Жича   Манастир Жича   Манастир Жича   Манастир Жича   Манастир Жича   Манастир Жича   Манастир Жича   Манастир Жича